Назарова Ксенія Іванівна
Головна | Технологія розвивального навчання | Реєстрація | Вхід
 
Вівторок, 19.03.2024, 13:42
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 214
Новини ЧОІППО
Статистика
Форма входу

Технологія  розвивального  навчання

     В  історії  школи  та  науки  проблема розвивального  навчання  має  давнє  коріння.  Уперше  цю  проблему  сформулювали  давньогрецькі  філософи – Платон,  Арістотель,  Сократ.

     Пізніше  питання  розумового  навчання  досліджували  Я. Коменський,         Й.  Песталоцці.

     На  створення  нової  української  школи,  зокрема  на  розвиток  розумових  навиків,  вказувала  і  Софія  Русова.

     На  початку  30-х років  психолог Л. Виготський  обґрунтував  можливість  та  доцільність  навчання,  орієнтованого  на  розвиток  дитини.  Дана  концепція    була  підтримана  Д. Ельконіним  та В. Давидовим.  Знання  в  системі  розвивального  навчання – не  самоціль, а  тільки  засіб,  і  роль  учня – вміння  навчити  себе,  постійно  самовдосконалюватися.  Опрацьовуючи  матеріал,  учень  аналізує  і  розуміє,  для  чого  він  його  вивчає,  які  дії  потрібно  виконувати,  щоб  засвоїти  цей  матеріал.

     В. Давидов  та Д. Ельконін  ввели  поняття  «Навчальне  завдання».  Мета  постановки  навчального  завдання  полягає  в  тому,  що учні  засвоюють  загальні  засоби  роботи  з  матеріалом,  вчаться,  де  ці  знання  можна  застосувати.

     Працюючи  за  системою  розвивального  навчання  в  учнів  інтенсивно  розвиваються  розвивальні  можливості,  розвивається  образне,  логічне  і  творче  мислення.

     Головною  метою  розвивального  навчання  є  формування  активного,  самостійного  творчого  мислення  учнів  і  на цій  основі  поступового  переходу  в  самостійне  навчання. 

     Розвивальне  навчання – це  такий  процес  діяльності  учнів,  у  ході  якого  кожна  дитина  повинна  самостійно  або  з  допомогою  вчителя  осмислити  матеріал,  творчо  застосувати  його  в  нестандартних  умовах  та  свідомо  запамятовувати  для  дальшого  навчання.  Зростає  активність  учнів  на  уроці,  вони  мають  право  вибору  завдань,  в  них  виховується  почуття  відповідальності  за свій  вибір.  Учень,  перебуваючи  в  ситуації  успіху,  починає вірити  в свої  сили.

      Реалізуючи  принципи  розвивального  навчання,  вчитель  може  використовувати  різноманітні  методи  і прийоми  (робота  в  групах  і парах,  різнорівневі  завдання,  можливість  оцінити  себе  і  товариша,  діти  вчаться  виступати,  розмірковувати,  доводити).

     Сама  технологія  потребує  від  учителя  вміння  створювати  умови  пізнання,  тобто  створювати  такі  ситуації,  коли  повинен  здійснитись  «Вибух  здогаду», «Моє  відкриття».  При  цьому  враховується  як  колективна  думка,  так  і  думка  кожного  учня.

     Використавши це,  вчитель  виконає  основну  мету  розвивального  навчання – формування  «Вміння  вчитися» - загальної  здатності,  яка  в подальшому  дозволить  учням  самостійно  оволодіти  будь- якими  знаннями.

Технологію розвивального навчання можна реалізувати, використовуючи такі типи уроків:

1.      Уроки постановки навчальної задачі.

 

Їїх структура складається з таких компонентів: оцінювання можливостей учня; створення ситуації успіху через

 

особистісну мотивацію; постановка практичного завдання, яке може виконати кожен учень; аналіз способу дії,

 

обговорення зробленого. На таких уроках навчальне завдання виникає лише наприкінці заняття;

 

2.      Уроки розв’язання навчальної задачі.

   Їх структура складається з таких компонентів: оцінювання можливостей учня; створення ситуації успіху через   

  особистісну мотивацію; постановка практичного завдання, яке може виконати кожен учень; аналіз способу дії,

  обговорення зробленого. На таких уроках навчальне завдання виникає лише наприкінці заняття;

 

3.      Уроки моделювання й перетворення моделі.

  Сформульоване завдання на попередньому уроці є моделлю, що вимагає нових дій, які дитина повинна обрати;

 

4.       Уроки розв’язання окремих задач із застосування відкритого способу.

 

5.      Уроки контролю й оцінки.

 

 Урок спонукає учнів сумлінно виконувати свої навчальні завдання, сприяє виробленню в них уміння аналізувати свою роботу, критично оцінювати її результати, виховує почуття обов'язку і відповідальності

    Для ефективного здійснення розвивального навчання учитель повинен подолати межі навчальної програми, дати учневі змогу займатися тими видами діяльності, що викликають у нього найбільший інтерес, самостійно визначити інтенсивність та обсяг своєї діяльності. Він може допомагати учневі сформулювати завдання, оволодіти необхідними методами і навичками його виконання, на початку роботи з класом проаналізувати рівень засвоєння учнями предмета, визначити типи завдань для різних груп учнів.

    Ефективність розвивального навчання підвищується за умови використання на уроці проблемного викладу навчального матеріалу, частково-пошукового і дослідницького методів навчання. Сприяє розвиткові учнів і застосування різних видів самостійної роботи (робота із книжкою, приладами, виконання письмових вправ, написання творів, розв'язування задач, спостереження тощо).

    До реалізації технології розвивального навчання вчителю важливо враховувати особливості розвитку пізнавальної сфери учнів різного віку, зацікавити їх навчальним предметом, формувати в них мотиви навчально-пізнавальної діяльності, культуру розумової праці, вміння самостійно регулювати свою розумову діяльність.

Наш час
Ми у світі
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Педпреса
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024Створити безкоштовний сайт на uCoz