Перевірка зошитів
Систематичний контроль за якістю виконання письмових робіт — важливий стимул розвитку грамотності і писемного мовлення учнів. Усі записи в учнівських зошитах (виправлення помилок, підкреслення, зразки письма, оцінка) треба робити чітко, й охайно червоним чорнилом або пастою. Пропуски помилок, неохайне виправлення, недбало написані зразки букв, цифр, слів перешкоджають розвитку грамотності учнів.
У 2-4-х класах кожна учнівська робота з української (російської) та іноземної мов, математики перевіряється й оцінюється.
Щомісяця оцінка за ведення зошита виставляється в окрему графу класного журналу
Усі письмові контрольні роботи: диктанти, перекази, твори, а також, самостійні, творчі роботи, - слід перевіряти до наступного уроку. Оцінки вчитель зобов’язаний поставити в зошити, щоденники (в 2—4 -х класах) та в класний журнал.
Перевірку слід завершити роботою над помилками (колективною чи самостійною).
Письмова робота над помилками, зробленими в контрольних роботах, проводиться в зошитах для контрольних робіт після їх перевірки, а продовжується закріпленням орфограм на наступних уроках у робочих зошитах.
Кожний вид помилок як з мови, так із математики, вимагає від учителя певного прийому виправлення.
Каліграфічно неправильно написану букву або цифру вчитель підкреслює і на полях або в окремому рядку наводить зразок правильного її написання.
Для шестирічних і семирічних першокласників під час формування графічних навичок варто не тільки підкреслювати неправильну форму букв, а й обов’язково підправляти їх, показуючи цим, де саме дитина припускається помилки, неправильність нахилу показувати похилою, лінією поряд з буквою, яку написала дитина неправильно.
На полях учитель позначає помилку відповідним умовним значкам: (/) — орфографічна, (Г) — граматична, (V) — пунктуаційна, (М) — мовна. Стилістичні і лексичні помилка підкреслюються в тексті хвилястою лінією. Учнів слід привчати до розуміння позначення (без уживання термінів), зроблених учителем у зошитах.
До виправлення помилок у
письмових роботах учнів учитель має підходити диференційовано: у зошитах
сильніших учнів ставити помітку на полі в рядку, в якому допущена помилка;
середніх — можна підкреслити слово з помилкою, а саме виправлення пропонується
зробити дітям самостійно.
Виправляти повністю записи необхідно в зошитах, слабких учнів. Такий підхід до перевірки учнівських зошитів потребує повторного їх перегляду.
Помічену в обчисленнях (математика) помилку вчитель тільки підкреслює, а учень повинен правильно обчислити й виправити її. У зошитах дітей, які самостійно не можуть виправити неправильний результат обчислення, учитель може закреслити і зверху написати правильний. Виправляти цифри по написаному не дозволяється
Якщо школяр помилився в обчисленнях над час розв'язування складної задачі в першій дії, необхідно запропонувати, щоб правильно розв'язав усю задачу і заново переписав її.
Якщо задача розв’язана правильно, але не чітко (невдало сформульовано одне-два запитання чи пояснення), варто підкреслити цей текст і запропонувати учневі правильно його сформулювати і записати.
Ведення щоденників
рекомендується розпочинати в 2-му класі
http://lenasite.ucoz.ua/load/uchitelska/klasnij_kerivnik/perevirka_zoshitiv/3-1-0-54
Індивідуально - психологічні особливості дітей, які слід враховувати вчителю початкових класів.
Гіперактивна дитина (дефіцит
уваги, рухове розгальмування, імпульсивність).
Причини: генетичні
фактори,пологові травми,інфекційні захворювання дитини в перші місяці життя.
Прояв дефіциту уваги:
1 Непослідовна.
2 Не слухає, коли до неї
звертаються.
3 З великим бажанням береться
за завдання, але так і не закінчує його.
4 Не може бути організованим.
5 Часто губить речі,часто
буває забудькуватою.
6 Уникає нудних завдань і завдань, які потребують розумових зусиль.
Прояв розгальмування:
1.Постійно крутиться.
2.Виявляє ознаки занепокоєння
(тарабанить пальцями , совається на сидінні,бігає,кудись залазить).
3.Спить набагато менше, ніж
інші діти.
4.Дуже балакуча.
Прояв імпульсивності:
1.Починає відповідати, не
дослухавши запитання.
2.Не здатна дочекатися своєї
черги.
3.Не може чекати винагороди.
4.Поведінка слабо керована.
5.Показує різні результати виконання завдань.
Рекомендації:
1.Зменшити робоче навантаження
дитини.
2.Бути емоційним педагогом.
3.Знизити вимоги до
акуратності на початку роботи, щоб сформувати почуття успішності.
4.Посадити з спокійною і
дисциплінованою дитиною.
5.Використовувати тактильний
контакт( дотик, прогладжування).
6.Домовлятися про певні дії
заздалегідь.
7.Давати короткі і чіткі
інструкції.
8.Використовувати гнучку
систему заохочення і покарання. Заохочувати одразу ж, не відкладаючи на
майбутнє.
9.Завжди залишатися спокійним. Дитині необхідна допомога психолога.
Прояв агресії:
1.Часто втрачає контроль над
собою.
2. Часто сперечається,
свариться з дорослими.
3. Навмисно дратує людей.
4.Часто звинувачує інших у
своїх помилках.
5.Часто сердиться і є мстивою.
Рекомендації:
1.Демонструвати модель
неагресивної поведінки.
2.Бути уважним до потреб
дитини.
3.Карати за конкретні вчинки.
4.Покарання не повинні
принижувати.
5.Навчати прийнятних способів вираження гніву і відпрацьовувати навички реагування в конфліктних ситуаціях. Дитині необхідна допомога психолога.
Тривожна дитина (якщо стан тривоги повторюється часто і у різних ситуаціях:під час відповіді біля дошки, спілкування з незнайомими дорослими.)
Причини: порушення взаємин між батьками і дітьми, авторитарний стиль роботи вчителя, перевантаження організму навчанням, завищенні вимоги до дитини,розлучення батьків, висока тривожність вчителя чи батьків,невроз у дитини.
Прояв тривожності:
1. Швидко втомлюється, важко
зосереджується.
2. Бентежиться частіше за
інших, червоніє в незнайомій ситуації.
3. Під час виконання завдань
дуже напружена.
4. Руки в неї зазвичай холодні
і вологі.
5. Сильно упріває, коли
хвилюється. Має поганий апетит.
6. Полохлива,
невпевнена,боїться труднощів.
7. Часто не може стримати сліз.
Рекомендації:
1.Уникати змагань і не
порівнювати дитину з оточенням.
2.Частіше використовувати
тілесний контакт.
3.Частіше хвалити,але так, щоб
вона знала за що.
4.Звертатись до дитини на
ім’я, робити якнайменше зауважень.
5.Використовуйте покарання лише в крайніх випадках, не принижуйте дитину караючи її. Дитині необхідна допомога психолога.
Аутична дитина ( аутизм — крайня форма порушення контактів, відхід від реальності у світ власних переживань).
Причини: порушення внутрішньоутробного розвитку,хвороби раннього дитинства, мозкові дисфункції, порушення біохімічного обміну.
Прояв аутизму:
1.Уникає спілкування, віддаючи
перевагу індивідуальній грі на самоті.
2. Любить дотримуватися
ритуалів.
3.Говорить про себе в 2-й чи в
3-й особі.
4. Ухиляється від прямих
відповідей, ні до кого не звертається з прямими запитаннями.
5. У спілкуванні не
використовує міміку та жести.
6.Пізніше за інших дітей вчиться вдягатися, роздягатися.
Рекомендації:
1.Приймати дитину такою як
вона є.
2.Дотримуватись певного режиму
і ритму життя.
3.Дотримуватись щоденних
ритуалів.
4.Навчитись вловлювати
найменші вербальні й невербальні сигнали дитини.
5.Забезпечити комфортну
атмосферу і якнайчастіше розмовляти з дитиною.
6.Терпляче пояснювати, що від
неї вимагається, використовуючи чітку наочну інформацію.
7.Уникати перевтоми. Дитині необхідна допомога психолога.
Левченко Тетяна Георгіївна
вчитель початкових класів зош. №25 ім. І. Огієнка м. Хмельницького