Про вплив комп’ютера на дитину
Л.І. Максимчук, методист І
категорії Обласної дитячої бібліотеки
Ми живемо в час небувалого
злету інформаційних технологій. Ми отримуємо інформацію завжди, коли читаємо
книжки, слухаємо радіо, дивимось телевізор, спілкуємося між собою. Завдяки
технічному прогресу виникли нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування,
а разом з ними – і нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга,
пізніше – періодичні друковані видання, потім – телеграф, радіо, телебачення і,
нарешті, Інтернет. Сьогодні світ заполонили комп’ютери. Даний матеріал містить
цікаву інформацію про комп’ютер, його позитивний та негативний вплив на людину
і дитину, зокрема.
Комп’ютери почали активно
застосовуватися після Другої світової війни. До 1960 року в усьому світі
використовувалося не більше 7 тис. комп’ютерів. У 1993 році настав історичний
перелом, коли вперше обсяг виробництва персональних комп’ютерів перевищив обсяг
виробництва легкових автомобілів і досяг 35,4 мільйона одиниць.
Де застосовується комп’ютер? В
установах, банках, школах, лікарнях, у побуті. Сучасний комп’ютер пише музику і
вірші, малює, грає у шахи, розмовляє. Наприкінці ХХ століття створюються
комп’ютери, які вміщуються на долоні і дуже прості в користуванні. Нині
найрозумніший комп’ютер в світі називається „Стимулятор Землі”. Його створили
японські спеціалісти з м. Йокогама. За його допомогою моделюють процеси, які
відбуваються на Землі, зокрема передбачають природні катастрофи.
Число користувачів Інтернету в
Україні щомісячно збільшується на 200 тис. Адже Інтернет – це оперативність.
Дані тут оновлюються кожні 5-15 хвилин, що неможливо ні в яких інших засобах
інформації.
Сьогодні у високорозвинених
країнах світу є можливою купівля-продаж за допомогою електронних засобів, не
виходячи за поріг домівки. Стали реальністю освіта з дистанційним управлінням,
комп’ютерна діагностика та хірургія, транспорт та зв’язок з миттєвим
замовленням квитків тощо.
В Японії увійшли в моду
домашні кішки-комп’ютери. Вони можуть муркотіти будь-які мелодії відповідно до
настрою господаря, робити масаж лапками і лікувати. Кішка-робот сама поставить
діагноз, замовить необхідні ліки, складе лікувальну дієту.
Ви, мабуть, знаєте про
існування електронних книг. У Франції створено книгу, зовні схожу на
традиційну, але під її обкладинкою розміщено екран розміром 16 х 21 см. Електронну книгу можна
покласти до сумки чи рюкзака, і працює вона на батарейках протягом 5 годин. Це
водночас і книга, і бібліотека, і віртуальний книжковий магазин. Її пам’ять
зберігає біля 30 книг по 500 сторінок кожна. Маючи мобільний телефон чи
телефонну розетку, ви підключаєтеся до Інтернету і можете гуляти по
віртуальному магазину, вибирати і замовляти книги. Досить провести по екрану
пальцем, щоб підібрати книгу чи газету, збільшити розмір букв, знайти
незрозуміле слово у словнику.
Останнє досягнення
комп’ютерних технологій – „жива” книга. За допомогою комп’ютера можна не лише
читати текст і переглядати малюнки, а й чути голоси персонажів, „оживляти”
ілюстрації, грати у цікаві ігри. Навіть є такі електронні книжки-ігри, які
надають можливість не тільки познайомитися з авторським варіантом твору, а й
самому вплинути на хід сюжету.
На сьогоднішній день основний
принцип роботи з комп’ютером – самостійний пошук інформації. Для користувачів
тут є свої плюси і мінуси. Позитивною є можливість самостійної праці.
Користувачі навчаються орієнтуватися в мережевому просторі, відбирати потрібні
документи з величезного інформаційного масиву. Але читання тексту з комп’ютера
має багато незручностей: ви не бачите, скільки прочитали і чи багато ще
залишилось, не можете перегорнути сторінки, щоб порівняти різні розділи книги
або прочитати навмання обрані уривки. Не вийде захопити екран із собою в ліжко
або на пляж. Екрани не можна колекціонувати і розставляти на полицях.
Вміння знаходити інформацію за
допомогою комп’ютера – це справжнє мистецтво. І ним потрібно навчитися
володіти. Адже діти повинні відрізнити потрібну інформацію від непотрібної,
глибоку від поверхневої, корисну від беззмістовної та шкідливої. Досить часто діти
обмежуються переглядом в комп’ютері детективів, бойовиків, фільмів жаху та
трилерів, використовують його для сумнівних ігор. Дуже багато дітей та
підлітків проводять майже весь свій вільний час у віртуальному світі, нехтуючи
навчанням, друзями, здоров’ям. У них виникла нова форма залежності –
комп’ютерна. Як же впливають комп’ютерні ігри на світогляд дітей? Багато хто
вважає, що позитивно, інші – негативно.
Перша комп’ютерна гра „Зоряні
війни” вийшла у світ 1962 року. Її завдання полягало в тому, щоб відбити
астероїди і напади ворожих космічних кораблів. Згодом було створено багато
інших ігор. Це пригодницькі ігри, ігри-головоломки, стратегічні ігри та ігри
„екшн”. Багато ігор імітують різні види спорту. Чимало з них здобули високу
оцінку громадськості, оскільки вони дуже цікаві й допомагають у навчанні. Однак
ігри „екшн”, як і ті, що їх називають „шутерами” (стрілялками), часто
критикують через їхній агресивний характер. Зазвичай мета цих ігор – вибрати
зброю і знищити всіх ворогів: людей та інших істот.
Стає дедалі популярнішим
он-лайновий вид комп’ютерної гри. Що особливого у ньому? Її персонажами керує
не комп’ютер, а гравці, які через Інтернет одночасно беруть участь у грі. Їх
можуть бути тисячі. Популярність таких забав пояснюється можливістю поспілкуватися
з іншими. Гравці „розмовляють” одні з одним і відчувають себе частиною
всесвітньої родини.
Багато ігор пропагують
насильство, секс, брутальну мову. І коли з’явилася гра для ігрових автоматів
„Смертельні гонки”, то пролунав протест громадськості проти насильницьких ігор.
Адже суть її в тому, щоб переїхати пішоходів. Вигравав той, на чийому рахунку
було найбільше жертв.
У грі „Автоармагедон” гравець
пройде усі рівні тоді, коли переїде або уб’є 33 тисячі чоловік. Жертв можна не
лише чавити колесами, забризкуючи їхньою кров’ю вітрове скло, їх можна
поставити на коліна й змусити просити помилування або ж довести до самогубства.
Чи шкідлива така імітація насильства? Так! Під час таких ігор підвищується
агресивність гравців. Насильство, зображене в комп’ютерних іграх, може бути ще
небезпечнішим, ніж телевізійне, оскільки гравець відчуває себе в ролі
персонажів, що чинять насильство. Телебачення робить дітей спостерігачами
жорстокості, а комп’ютерні ігри – учасниками. У нових он-лайнових іграх час,
котрий гравець витрачає, обмірковуючи свою роль, стає його особистим вкладом,
його досягненням, а це заохочує грати далі. Тож для декого ігри стали справжнім
наркотиком, і це одна з причин, чому в них грають місяцями або навіть роками.
Багато дітей зізнається, що
нерідко грають в ігри довше, ніж планували. А це негативно позначається на
навчанні. Вчені виявили, що комп’ютерні ігри стимулюють лише певну частину
дитячого мозку, тому діти повинні більше читати, писати й займатися
математикою. До того ж дітям корисно бавитися на вулиці та якомога більше
спілкуватися з іншими дітьми.
Існує ще одна небезпека для
здоров’я від того, що діти довго вдивляються у монітор – від цього псується
зір. Під час роботи з комп’ютером шкідливими факторами є електромагнітне
випромінювання і статична електрика. Виміри, які зробили експерти Російської
академії наук показали, що вона є такою ж, як і радіаційний фон землі.
Електромагнітне випромінювання від якісного комп’ютера відповідає нормативам.
Однак із бокових і задніх стінок комп’ютера низької якості рівень
електромагнітних випромінювань може бути підвищеним. Також у приміщенні, де
працює комп’ютер, змінюється рівень вологості повітря. Діти можуть болісно
реагувати на такі зміни: у них може з’явитися сухість в горлі, покашлювання. А
тому при роботі з комп’ютером необхідно дотримуватись таких правил безпеки:
• комп’ютер потрібно
розташовувати в кутку чи задньою стінкою до стіни;
• у приміщенні, де працює
комп’ютер, необхідне щоденне вологе прибирання;
• до і після роботи на комп’ютері
слід протирати екран спеціальними серветками;
• вважають, що наші зелені
друзі – кактуси – також допомагають зменшити негативний вплив комп’ютера;
• під час грози обов’язково
вимикайте комп’ютер;
• не забувайте частіше
провітрювати кімнату.
У Японії вчені досліджували
наслідки багатогодинного перебування дітей у віртуальному інформаційному
просторі, зокрема під час багатогодинної комп’ютерної гри. Результати цих
досліджень вражають:
• у дітей, які грають у
комп’ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;
• комп’ютерні ігри стимулюють
лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не
допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;
• у дітей, які довго грають у
комп’ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за
поведінку, тренування пам’яті, емоції, навчання. Ці частини мозку повинні
розвиватися до досягнення дорослого віку.
В ігрових залах немає
фахівців, здатних керувати заняттями дітей, адже підприємці не ставлять перед
собою таке завдання. Найчастіше вони самі добирають для дітей „розклад
навчання”: жорстокі ігри та віртуальні розваги. Популярність ігор он-лайн
зростає в цілому світі. Відкривається дедалі більше Інтернет-кафе, обладнаних
комп’ютерами, на яких можна за відповідну плату пограти у мережеві ігри. Тож
ігрова індустрія процвітає. І неможливо заперечити небезпеку, яку вона криє в
собі. Чи може людина піддавати ризику своє здоров’я, викидати на вітер багато
часу й грошей та призвичаюватися до жахливого насильства і при цьому не
зазнавати жодних серйозних наслідків? Звичайно ж, ні. Тому це неправда, що
комп’ютерні ігри завжди навчальні, що це – лише невинні забави.
Більшість гравців, потерпаючи
від комп’ютерної залежності, „надмірно дратівливі”, „запальні”, емоційно
нестійкі. Але в процесі гри настрій покращується, з’являються позитивні емоції.
Та після закінчення гри настрій знову погіршується, швидко повертаючись на
початковий рівень, залишається до наступного „входження” у віртуальний світ.
Для гравця реальний світ нудний, нецікавий і повний небезпеки. Тому він
намагається жити в іншому світі – віртуальному, де все дозволено, де він
встановлює правила гри. А вихід із гри може навіть спричинити депресивний стан.
Та якщо знати міру, то негативний вплив комп’ютерних ігор буде мінімальним.
Не можемо ми сьогодні не
згадати і про мобільні телефони: їх користь і шкоду. Ми звикли ставитися до
мобільного телефону як до цілком безпечної речі, тому й носимо його в кишені,
сумочці чи на шиї. Виявляється, це дуже небезпечно. Не так давно відразу кілька
фатальних випадків сталися внаслідок вибуху мобільних телефонів. Це шокувало
мільйони їх власників. Ось деякі приклади таких випадків:
• У Китаї внаслідок вибуху
мобільника загинув підліток, який мав звичку носити апарат у кишені сорочки.
• 59-річний каліфорнієць
дістав опіки половини тіла внаслідок самозаймання мобільного телефону в його
кишені.
• Ще одна американка
постраждала від вибуху мобільника – обпечені обличчя і руки.
• Через займання акумулятора
мобілки сталася пожежа в одній з московських квартир.
• У Дніпропетровську внаслідок
самозаймання телефону, який був підключений до зарядного пристрою, загинуло
подружжя.
• Кілька випадків вибуху
мобільних телефонів зафіксовано в Київській області.
А нещодавно в редакції газети
„Експрес” (м. Львів) серед білого дня в одного з журналістів вибухнув мобільний
телефон. А сталося ось що: мобільний, який годину тому було під’єднано до
зарядного пристрою, раптом вибухнув. І таких випадків багато. Більшість з них
трапляються саме вночі. Хоча в цей час заряджати апарат і справді зручно, задля
безпеки потрібно змінити свої звички. Удень, принаймні, більше шансів вчасно
зреагувати на ситуацію. Крім того, йдучи у сауну чи на пляж, залишайте
мобільник удома. Ризик вибуху акумуляторного пристрою під впливом температури
понад 30° збільшується втричі.
Про заходи безпеки з мобілками
говорять уже давно: краще носити апарат у спеціальних чохлах, аби уникнути
контакту з тілом. Не варто класти його до кишені, особливо нагрудної. Зовсім
неприпустимо носити телефон на шийному шнурочку, коли він звисає у ділянці
сонячного сплетіння. Не можна залишати трубку заряджатися на легкозаймистих
предметах (папір, килим) і не ставити телефон на зарядку вночі, адже більшість
апаратів вибухає саме під час заряджання. А ще – не купуйте батареї невідомих
виробників, які декларують величезну електричну ємність. Крім того, несумлінні
виробники, аби здешевити свою продукцію, не обладнують її вмонтованими схемами
захисту. І ще. Недавні дослідження британських вчених підтвердили, що
випромінювання мобільників і справді пришвидшує реакцію головного мозку, тому
збільшується ризик розвитку онкологічних хвороб. А також, як бачимо, небезпека
може чатувати на нас ще й у вигляді травмування. Навряд чи застереження медиків
приведуть до того, що хтось відмовиться від цього зручного засобу спілкування.
Адже для дітей – це оперативний зв’язок з батьками. Нині мобільний телефон дає
можливість своєчасно повідомити батькам, що діти закінчили навчання, і взагалі
де вони знаходяться на протязі дня.
Проте на уроці використання
телефонів може заважати проводити повноцінний навчальний процес. До того ж під
час виконання самостійних, контрольних робіт в учнів часто виникає ідея
використати мобільний телефон як джерело списування. Більшість школярів
користується телефоном з відеокамерами, доступом до Інтернету. Діти хочуть бути
оригінальними, щоб когось принизити чи самому похизуватися. Таким чином
пропагується жорстокість і розпуста. Поява подібних тенденцій в учнівському
середовищі викликає занепокоєння і стурбованість. В зв’язку з цим міністр
освіти видав наказ Міністерства освіти і науки України від 24.05.07 № 420 „Про
використання мобільних телефонів під час навчального процесу”. Цим наказом
забороняється користування з 1 вересня 2007 року мобільним телефоном у школі.
Учні мають користуватися мобілками лише як засобом зв’язку і не під час уроків.
Джерело: http://teacher.at.ua/ |