Шляхи реалізації Державного стандарту початкової загальної освіти через оновлення змісту початкової освіти.
Основним завданням школи на сьогодні, як практикує Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року є «…обов’язковим здобуття усіма дітьми і молоддю повної загальної середньої освіти в обсягах, визначеними державними стандартами загальної середньої освіти»; урізноманітнення моделей організації освіти, зокрема для дітей, які проживають в сільській місцевості, оновлення змісту форм і методів в організації навчально-виховного процесу на засадах особистісної орієнтації, компетентісного підходу, підвищення ефективності навчально-виховного процесу на основі впровадження досягнень психолого-педагогічної науки, педагогічних інновацій, інформаційно-комунікаційних технологій, створення умов для диференціації навчання, посилення професійної орієнтації та до профільної підготовки, забезпечення профільного навчання, індивідуальної освітньої траєкторії розвитку учнів відповідно до їх особистісних інтересів і здібностей».
Людина майбутнього повинна відповідати чотирьом освітнім принципам: учитися, щоб знати, учитися, щоб діяти, учитися, щоб жити разом, учитися, щоб жити. Ці принципи проголосила Міжнародна організація Юнеско. Тому освіта України переживає процес «перезавантаження»: нові державні стандарти, програми, підручники.
Безперечно, ми пишаємося освітніми здобутками радянської освітньої системи, вона давала міцні теоретичні знання (одна з кращих у світі).
Реальність стрімко змінюється: суспільство інформатизується, Україна дедалі більше інтегрує у світовий простір. Ці чинники ставлять перед освітою нові завдання. Державні стандарти й навчальні програми повинні відповідати вимогам часу, тобто в них мають бути закладені найновіші досягнення науки, техніки, педагогічні думки, новий освітній зміст.
Державний стандарт – це основний документ, в якому визначені загальнодержавні вимоги навченості випускників на рівні початкової, базової і повної загальної освіти, покликаний упорядковувати навчальне навантаження школярів, перетворити його з чинника, що негативно позначається на їхньому фізичному і психологічному розвитку, на позитивний чинник такого розвитку.
Новий державний стандарт початкової освіти затверджено постановою КабМІНу в квітні 2011 року, а Держстандарт базової і повної середньої освіти – у листопаді 2011 року.
З вересня 2012 року розпочато впровадження Держстандарту початкової загальної освіти, з вересня 2013 року – базової шкільної освіти.
Основні функції Держстандарту:
- Посилення ролі школи в системі неперервної освіти
- Розвантаження учнів, усунення надлишкової інформації
- Створення умов для якісної диференціації шкільної освіти
- Збереження єдиного освітнього простору в державі
- Визначення рівнів загальноосвітньої підготовки як бази наступності (ДНЗ, ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ)
То в чому ж відмінність нового Держстандарту від Держстандарту 2004 року?
Позитивні зміни:
- Нова редакція Державного стандарту зорієнтована на соціалізацію школяра
- Забезпечено наступність у змісті дошкільної, початкової, базової й повної середньої освіти
- Перевага надається особистісно зорієнтованому й компетентному підходу
- Освіта набуває екологічного спрямування
- У змісті кожної освітньої галузі передбачено діяльнісну лінію
- Забезпечено використання здоров’язбережувальних, інформаційно-комунікаційних технологій
- Розроблено єдиний зміст стандарту для всіх мов навчання.
До позитивних ознак належить і те, що Державний стандарт розроблений на основі державного стандарту загальної освіти зі спрямуванням таких освітніх галузей, як «Мови і літератури», «Математика», «Природознавство», «Суспільствознавство», «Технології», «Мистецтво», «Здоров’я і фізична культура» на розвиток наявних і формування нових предметних компетентностей. Упровадження держстандарту повністю змінює погляд на складову освіти, оскільки зазначений нормативний документ побудований на особистісно зорієнтованому і компетентнісному підході до навчально-виховного процесу, забезпеченню наступності змісту дошкільної, початкової та базової освіти.
Наступність між дошкільним і шкільним навчанням, влучно висвітлений в словах В. Сухомлинського: «Школа не повинна вносити різкого перелому в житті дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове з’явиться в її житті поступово і не приголомшує лавиною вражень».
Видатний вчений Л.С. Висотський у свій час висловив думку про те, що «шкільне навчання ніколи не починається з порожнього місця, а завжди спирається на певну стадію розвитку, досягнуту дитиною, сучасні діти не такі, якими були попередні покоління учнів, отже, вони потребують від навчання чогось нового. Те, що було потрібно учора не є актуальним сьогодні».
Початкова школа має стати справжнім міцним фундаментом подальшого розвитку особистості. Саме тому типові плани за новим Держстандартом регламентують використання здоров’язбережувальних технологій, акцентують увагу на природничій і екологічній освіті.
Упроваджено нову освітню галузь «Природознавство», у початковій школі на вивчення цього предмета відводиться 2 години на тиждень. В освітній галузі «Технології» і в початковій і в базовій школі виокремлено 2 предмети «Трудове навчання» і «Інформатика». На їх вивчення у 2-4, 5-6 класах відведено по 1 годині на тиждень. У змісті нової галузі «мистецтво» поєднуються музичне і образотворче мистецтво. Новим стандартом передбачені і додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, відвідування курсів за вибором, індивідуальних консультацій, групових занять. На жаль, ми сьогодні не можемо скористуватися додатковими годинами, що передбачає новий держстандарт.
За новими стандартами працюють 1-4 класи, навчальне навантаження яких протягом тижня розподілено таким чином, щоб забезпечити правильне чергування протягом дня й тижня уроків природничого, математичного й гуманітарного циклів із уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання, основ здоров’я і фізичної культури.
Початкова освіта як складова загальної середньої освіти спрямована на всебічний розвиток молодших школярів і повноцінне засвоєння всіх компонентів навчальної діяльності.
Новий державний стандарт початкової освіти спрямований на формування всебічно розвиненої, компетентної особистості, що вміє використовувати набуті знання для свого подальшого розвитку і вдосконалення особистості, пристосованої до життя в сучасному світі.
У учнів початкової школи віковою особливістю є наочно-дієве та наочно-образне мислення (все, що вивчаємо, потрібно побачити і доторкнутися до нього). В цей період відбувається активне освоєння навчальної діяльності. Починають розвиватися довільно увага і пам’ять. Але для тривалої концентрації дитині потрібна зовнішня допомога: цікаві картинки, звукові сигнали, ігрові ситуації як у 1,2 так і у 3 класах мають продовжуватися лінії дошкільного розвитку: пріоритетність виховних завдань, цілісність впливу на дитину через взаємозв’язок навчальної та ігрової діяльності. Бо під час гри діти вільніше, ніж під час будь якої іншої діяльності, ставлять цілі, реалізують їх, аналізують результати.
Вчитель продовжує бути значимою фігурою. Але з’являється більш особливе відношення до нього, прагнення до спілкування з ним на перервах, прогулянках. У деяких другокласників може спостерігатися сильне прагнення до лідерства. Завдання вчителя полягає в тому, щоб негативні і позитивні емоції, породжувані невдачами чи успіхами в навчанні, використовували для активізації діяльності дітей.
Упровадження держстандарту початкової школи повністю змінює погляд на складову освіти, оскільки зазначений нормативний документ побудований на особистісно зорієнтованому і компетентісному підході до навчально-виховного процесу та забезпечує наступність змісту дошкільної та початкової загальної освіти. Початкова школа має стати справжнім міцним фундаментом подальшого розвитку особистості кожного учня.
Період навчання дитини в початковій школі є початком особливої навчальної діяльності, яка вимагає від дитини не лише значного розумового напруження, а й більшої фізичної витривалості, вольових зусиль. Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного шкільного навчання забезпечуватиме її подальший розвиток, успішне навчання та виховання.
Найважливішою цінністю, місією освіти стає виховання суспільства, яке здатне навчатися і розвиватися впродовж життя.
Новий Державний стандарт початкової загальної освіти, розроблений відповідно до мети початкової школи з урахуванням пізнавальних можливостей і потреб учнів початкових класів, орієнтований на соціалізацію особистості молодшого школяра.
Основними змінами у порівнянні із попередньою редакцією є:
- Засади особистісно-орієнтованого навчання.
- Забезпечення наступності змісту дошкільної і початкової освіти
- Єдині стандарти для всіх мов навчання
- Посилення природничої складової
- Здоров’я збережувальні технології та екологічна спрямованість освіти
- Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес
- Компетентнісний підхід. Це один із шляхів узгодження змісту освіти із сучасними потребами, інтеграцією до світового та європейського освітнього простору.
- Чітке визначення результативної складової засвоєння змісту освіти
|