Назарова Ксенія Іванівна
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
 
П`ятниця, 26.04.2024, 01:40
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 214
Новини ЧОІППО
Категорії розділу
Мої статті [28]
Статистика
Форма входу
Головна » Статті » Мої статті

про роботу з обдарованими дітьми молодшого шкільного віку
Про організацію роботи з талановитими та обдарованими і дітьми молодшого шкільного віку в школах Прилуцького району У Державній національній програмі «Освіта (Україна XXI ст.)» серед пріоритетних напрямів реформування шкільної освіти визначено: «…своєчасне виявлення ранньої обдарованості, забезпечення умов для розвитку талановитих дітей». З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадянах. А тому нині є актуальним питання виявлення та встановлення рівня здібностей вихованців, але не менш важливо вміти правильно здійснювати їх розвиток . Питання про організацію роботи з талановитими та обдарованими дітьми молодшого шкільного в школах району вивчалося протягом жовтня-листопада 2015 р., про результати будемо говорити сьогодні. «У наших школах не повинно бути нещасливих, нездібних дітей, душу яких гнітить думка про те, що вони ні на що не здібні» (В. О. Сухомлинський) Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи. Кожна людина наділена якостями, певними здібностями від природи, з моменту свого народження. Це певні властивості, особливості її організму. Сукупність цих якостей (здібностей) називаються задатками. Такими є зорова пам’ять, музикальний слух. Сукупність задатків людини називаються обдарованістю. Вищий ступінь прояву здібностей в певній галузі – це є талант, а досягнення видатних результатів в багатьох галузях – це геніальність. Реальна обдарованість – не просто статичний божий чи генетичний дар. Обдарованість існує лише в динаміці, в розвитку, а тому постійно змінюється. Отож, слід пам’ятати, що обдарованість – лише потенціал, який може сприяти успіху, а може й не реалізовуватись. Обдарованими називають дітей, які через видатні здібності демонструють високі досягнення в одній або декількох сферах: інтелектуальній, творчій, мислительній, художній, спортивній. Існує три види обдарованості: *Академічна, що виявляється в швидкості та легкості опанування обсягу знань. Це діти з яскраво вираженою здатністю вчитися, засвоювати запропонований їм навчальний матеріал. Причому вони виявляють таку здатність незалежно від складності предмета. Це так звана академічна обдарованість. У дітей з цим видом обдарованості шкільне життя значно легше, їх успіхи радують батьків, їм простіше отримати спеціальність і досягти успіхів у роботі. *Інтелектуальна, що полягає в особливій розумовій самостійності, здатності самостійно осмислювати проблеми. Діти з інтелектуальною обдарова¬ністю відрізняються умінням мислити, порівнювати, виділяти головне, робити са¬мостійні висновки, прогнозувати тощо. Але, на жаль, успіхи таких дітей найчастіше залежать від їх ставлення, інтересу до предмета і до вчителя. Вони можуть вчитися нерівно (то «дванадцять», то «два»): дуже добре з одного предмета і так собі — з іншого. *Творча, здатність до творчої самореалізації в різних галузях. Це не ли¬ше здатність до образотворчої, музичної або літературної діяльності. Це, перш за все, нестандартне сприйняття світу, оригінальність мислення, насичене емоційне життя. Як живеться обдарованим дітям у школі? Анітрохи не легше, ніж будь-якій іншій дитині. При цьому у ді¬тей із конкретним видом обдарованості проблеми адаптації можуть різнитися. Мабуть, найлегше в школі адаптуються «академічно об¬даровані» . У них немає особливих проблем у спілкуванні з одноліт¬ками — вони завжди готові щось роз'яснити, допомогти, навіть «да¬ти списати». І їхні позашкільні інтереси зазвичай не відрізняються від інтересів однокласників. До «інтелектуалів» у школах ставляться поблажливо. Захоплю¬ються їхніми здібностями в одній галузі (наприклад, фізиці або ма¬тематиці) і прощають інколи цілковиту неуспішність у чомусь іншо¬му (наприклад неграмотність). Нерідко вони мають блискучі успіхи па олімпіадах різного рівня. Ці діти часто настільки зайняті своїми інтелектуальними захопленнями, що не відчувають особливої по¬треби в увазі з боку однокласників. Спортивні й музичні здібності у дітей виявляються досить ра¬но. Якщо такі школярі досягають дуже високих результатів у сво¬їй галузі, звичайну школу вони майже не відвідують через свою за¬йнятість. Однокласникам і вчителям залишається захоплюватися їхніми досягненнями здалеку. Такі діти нерідко відчувають емо¬ційне неблагополуччя через високу конкуренцію в своєму «профе¬сійному» середовищі. Враховуючи вікові, індивідуальні особливості молодшого школяра, користуючись практичним досвідом вчителів,психологів при тісній співпраці з батьками вихованців, класоводи району планують і проводять значну роботу по ранньому виявленню і розвитку здібностей своїх вихованців. Заслуговує на увагу та вивчення досвід по роботі з обдарованими дітьми в Ладанській гімназії,Дідівській,Замістянській,Знам’янській. Богданівській Дубовогаївській,Линовицькій та Голубівській ЗОШ. В школах району створені інформаційні банки даних обдарованих і здібних дітей. Питання щодо організації роботи з обдарованими і здібними учнями заслуховуються і обговорюються на засіданнях шкільних МО, нарадах при директору,педагогічних радах.( вартий уваги досвід Сергіївської ЗОШ, Богданівська ЗОШ, Ладанська гімназія) В Дубовогаївській ЗОШ працює клуб «ЗОТ» (здібні,обдаровані, творчі), до складу якого входять учні початкових класів. Для виявлення ранньої обдарованості вчителі проводять опитування, анкетування, тестування, співбесіди з дітьми, залучають учнів до участі в науково-дослідницьких проектах. Проводяться виставки-захисти творчих робіт,інтелектуальні марафони. Однією з форм роботи по виявленню та розвитку ранньої обдарованості є відвідування занять курсів за вибором. В Дубовогаївській ЗОШ викладається курс психологічного спрямування «Пізнай себе» в 2-3 кл. , в Ладанській гімназії- «Логіка», Дідівській ЗОШ «Розвиток продуктивного мислення» та курс «Права дитини»,Сухополов’янській ЗОШ – «Логіка», «Риторика», Линовицькій ЗОШ -«Логіка» та «Комп’ютерна азбука». В обдарованих дітей чітко виявляється потреба в дослідницькій і пошуковій активності — це одна з умов, що дозволяє учневі зану¬ритися в творчий процес навчання і виховує в ньому жагу до знань, прагнення до відкриттів, активної розумової праці та самопізнання. Для організації роботи з дітьми цієї категорії застосо-вують такі методи роботи: • дослідницький;(Сухополов. та Богданівська ЗОШ) • частково-пошуковий;( Ладанська гімназія,) • проблемний;(Дідівська та Замістянська ЗОШ) • проектний. (Малодівицька та Знам’янська ЗОШ) Методикою використання активних та інтерактивних методів, а саме: метод евристичної загадки, метод мозкової атаки, метод сенкан, метод гірлянд запитань, метод ліквідації безвихідної ситуації можуть поділитися класоводи Горбель С.І. – Сухополов’янська ЗОШ Кардаш Н.П.- Замістянська ЗОШ Правдивець Л.О. – Білорічицька ЗОШ Стеценко Л.І. –Ладанська гімназія Удосконалити навчально-виховний процес, роботу з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагають такі форми роботи, : *предметні олімпіади *інтелектуальні марафони *різні конкурси і вікторини *словесні ігри і забави *проекти з різної тематики *рольові ігри *індивідуальні творчі завдання Учні початкових класів шкіл району – активні учасники КОНКУРСів: Міжнародні конкурс знавців укр..мови ім..П.Яцика, природничий інтерактивний конкурс «Колосок»,математичний конкурс «Кенгуру», знавців англійської мови «Гринвіч», Всеукраїнські українознавча гра «Соняшник», «Шукачі скарбів», конкурс дитячого малюнку «Намалюй свою мрію» Обласні Початкове моделювання,Новорічний сувенір, Новорічна іграшка, Перлини Придесення, Районні Початкове моделювання, Вогні новорічної ялинки,Осінні барви Питання організації і проведення роботи з обдарованими дітьми розглядалося на районних семінарах, обговорювалося на методичних оперативках. Досвід вчителів початкових класів узагальнено в методичних рекомендаціях «Організація і проведення роботи з обдарованими дітьми молодшого шкільного віку». Нині існує безліч педагогічних технологій навчально-виховного процесу, розумне і творче використання яких сприяє розвитку дитячих задатків. Вчителями апробовуються і використовуються педагогічні технології -Технологія формування творчої особистості (Автор.Ю.Богоявленська)-в Дідівській ЗОШ, -Проектна техологія в Яблунівській, Сергіївській,Богданівській ЗОШ -Інформац-комунікац. технології- в Сухополов. та Малодівиц.ЗОШ Перевіривши на практиці ефективність використання інтерактивних, нестандартних методів, видів і форм роботи з учнями, вчителі початкових класів шкіл району вважають, що найкращих результатів можна досягти лише завдяки гармонійному поєднанню старого й нового, урізноманітненню відомого. Саме вони апробували цілий ряд форм уроків, а саме: *урок – казка *урок – усний журнал *урок – подорож *урок – екскурсія Надаючи перевагу таким , як: *урок -дослідження *урок -пошук *урок-презенація *урок-конкурс та методу проектів. Це справжні уроки творчості, оригінальних думок, діти природніше виявляють себе, а вчитель має змогу помітити і стимулювати їхні творчі здібності. Скільки існує школа, стільки й точаться дискусії про те, як зацікавити дітей нелегкою працею – навчанням, як помітити паростки таланту. Існує багато методик, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину з креативністю її мислення. Зокрема: Методика Векслера допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей. Методика Кетелла допоможе оцінити інтелектуальні можливості дитини. Методика Айзенка допоможе визначити рівень інтелекту. Методика "Неіснуюча тварина" допоможе визначити, наскільки в дитини розвинена творча уява, оригінальність мислення, емоційний стан. Методика "Прогресивні матриці Равена" допоможе визначити рівень аналітико-синтетичних умінь. Анкета з визначення здібностей учнів за методикою американських вчених Хаана і Кафа допоможе визначити на основі співставлення з інтересами одноліток особливості спрямованості даної особистості. Тісна співраця з ДНЗ, дотримання принципу наступності в роботі школи та дитячой установи, а саме: Відвідування занять у дитсадку,спілкування з вихователями, проведення анкетувань,опитування батьків майбутніх першокласників- все це допомагає ранньому виявленню обдарованих дітей. Досвідом такої роботи можуть поділитися вчителі ДідівськоЇ,Замістянської,ЯблунівськоЇ ЗОШ, Ладанської гімназії. Отже, при плануванні роботи з обдарованими дітьми можна надати такі поради «Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей» * Підхоплюйте думки учнів й оцінюйте їх одразу, наголошуючи на їх оригінальності. * Підкреслюйте інтерес дітей до нового. *Навчайте дітей систематичної самооцінки кожної думки. Ніколи не відкидайте її. *Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять, *Не вимагайте запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення там, де є багатоваріативні способи. *Культивуйте творчу атмосферу — учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас визнає, приймає їх, використовує: *Учіть дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо занотовувати вати їх у блокноті. *Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, тому це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення обдарованій дитині, що це може статися, і розвивати у неї терпимість і впевненість *Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї. *Розсіюйте страх у талановитих дітей. *Стимулюйте та підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Про¬понуйте проекти, що можуть захоплювати. *Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, про¬гнозування, уяви. *Створюйте в школі періоди творчої активності, адже більшість геніальних рішень з'являється саме в такий момент. *Допомагайте опановувати технічні засоби для записів. *Розвивайте критичне сприйняття дійсності. *Учіть доводити розпочате до логічного завершення. *. *Під час занять чітко контролюйте досягнуті результати та д те завдання підвищеної складності, створюйте ситуації самоана¬лізу, самооцінки, самопізнання. *Залучайте до роботи з розроблення та впровадження власних творчих задумів й ініціатив, створюйте ситуації вільного вибо¬ру і відповідальності за обране рішення. *Використовуйте творчу діяльність вихованців під час проведен¬ня різних видів масових заходів, відкритих та семінарських за¬нять, свят. *Під час опрацювання програмового матеріалу залучайте учнів до творчої пошукової роботи з використанням випереджальних завдань, створюйте розвивальні ситуації. *Активно залучайте до участі в районних, обласних, Всеукраїн¬ських конкурсах, змаганнях, виставках. *Відзначайте досягнення вихованців, підтримуйте та стимулюй¬те активність, ініціативу, пошук. Впливайте особистим прикладом! Користуючись даними порадами, рекомендаціями, використовуючи досвід колег по даному питанню, впроваджуючи нові методики, апробовуючи нові прийоми, ми зможемо своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання , цим самим сприятимемо виконанню завдань це завдань Державної національної програми «Освіта (Україна XXI ст.)» РЕКОМЕНДУВАТИ: 1. Створені по школах інформаційні банки даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності щорічно оновлювати та коректувати наявні матеріали. Адміністрація школи, вчителі 2. Систематизувати матеріали періодичних видань із проблеми дитячої обдарованості. Вчителі, бібліотекарі шкіл 3. Провести проблемно-тематичний семінар з питання організації і проведення роботи з обдарованими дітьми. 2016-2017 н.р. 4. Залучати вчителів до створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей молодшого шкільного віку. 5. Створити банк педагогічного досвіду по роботі з обдарованими дітьми. Травень 2016 р. 7. Активно залучати дітей до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках. Організувати і провести шкільні, районні, олімпіади з базових дисциплін / українська мова, читання, математика, природознавство/ щорічно- жовтень 8. Підготувати до друку матеріали із досвіду роботи учителів, які працюють з обдарованими дітьми. 9. Організувати та провести творчі звіти педагогів за результатами роботи з обдарованими дітьми на індивідуальних заняттях, гуртках, студіях. Травень 2016р. 14. Розглядати питання організації роботи з обдарованими дітьми та визначення подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, районних методичних об'єднань учителів, педагогічних радах, нарадах при директору. Адміністрація школи Протягом року
Категорія: Мої статті | Додав: Oksana (12.01.2016) | Автор: Ксенія E
Переглядів: 910 | Коментарі: 2 | Теги: робота з обдарованими дітьми | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Наш час
Ми у світі
Пошук
Педпреса
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024Створити безкоштовний сайт на uCoz