Назарова Ксенія Іванівна
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
 
Середа, 24.04.2024, 16:42
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 214
Новини ЧОІППО
Категорії розділу
Мої статті [28]
Статистика
Форма входу
Головна » Статті » Мої статті

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ З ПИТАНЬ ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ З ПИТАНЬ ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

             Методичні рекомендації обговорено та схвалено на засіданні методичної ради від 28.05.2014 р.

 1    ВСТУП

«Життя не в тому, щоб жити, а в тім, щоб бути здоровим» (Марціал, І ст. н. е.).

Здоров'я — щастя,благо, дароване людині Богом. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На жаль, досить часто ми бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваючи, дуже важко, інколи,що втратити здоров'я легко, а повернути неможливо.

 Наше здоров'я залежить від наших звичок, від наших зусиль щодо його зміцнення. Від стану здоров'я передусім залежить успішність, працездатність, настрій, вміння бути

«Сім принципів здоров'я».

1.   Уникай вживання продуктів,  що порушують обмін речовин та психофізичну рівновагу (кава, рафінований цукор, тютюн, алкоголь...)

2.   Дотримуйся поміркованості у харчуванні. Брак стриманості в їжі та питті шкодить організмові.

3.   Віддавай перевагу молочно-овочевій дієті.

4.   Пам'ятай, чим швидше отруйні речовини і рештки спожитих продуктів харчування будуть видалені з організму, тим міцнішим буде здоров'я людини. У школяра ніколи не виникне проблеми із травленням, коли він веде рухливий спосіб життя, вживає достатньо рідини.

5.   Загартовуй свій організм, веди рухливий спосіб життя. Не лінуйся: щоденна праця приносить людині користь і радість.

6.   Дбай про духовне життя.

7.   Вибирай якісні продукти харчування.

2    Нормативно-правові документи з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності:

  • Лист МОНУ №1/9-266 від 26.05.2014 р.
  • Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 01 серпня 2001 р. № 563, зареєстроване в Міністерстві юстиції 20 листопада 2001 р. за № 969/6160 (зі змінами) (далі - Положення про організацію роботи з охорони праці);
  • Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 р. № 63 (далі – ДСанПіН 5.5.2.008-01);
  • Державні санітарні правила та норми "Влаштування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп'ютерах ДСанПіН 5.5.6.009-98", затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 30 грудня 1998 р. № 9 (далі - ДСанПіН 5.5.6.009-98);
  • Положення про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 20 травня 2004 р. № 407, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 14 червня 2004 р. за № 730/9329 (далі – Положення про кабінет інформатики);
  • Правила безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти, затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України від 16 березня 2004 р. № 81, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 17 травня 2004 р. за № 620/9219 (далі - Правила безпеки під час навчання в кабінетах інформатики);
  • Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджені спільним наказом Міністерства освіти України і Головного управління Державної пожежної охорони МВС України від 30 вересня 1998 р. № 348/70, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 17 грудня 1998 р. за № 800/3240 (далі - Правила пожежної безпеки);
  • Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджені наказом Комітету по нагляду за охороною праці України Міністерства праці та соціальної політики України від 09 січня 1998 р. № 4, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 р. за № 93/2533 (далі – Правила безпечної експлуатації електроустановок);
  • Нормативи наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп продовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 20 лютого 2002 р. № 128, зареєстровані в Міністерстві юстиції України  06 березня 2002 р. за № 229/6517;
  • Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці України від 26 січня 2005 р. № 15, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2005 р. за № 231/10511 (НПАОП 0.00-4.12-05);
  • Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці України від 18 квітня 2006 р. № 304, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 07 липня 2006 р. за № 806/12680 (далі – Положення про порядок проведення навчання з охорони праці);

3.Порядок  проведення та реєстрації інструктажів з питань безпеки життєдіяльності

    За  характером  і  часом  проведення  інструктажі  поділяються  на  вступний,  первиннийпозаплановий  та  цільовий.

       Порядок проведення, тематика та організація проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів визначається Положенням про організацію роботи з охорони праці.

Інструктажі з безпеки життєдіяльності з учнями проводять завідувачі кабінету, учителі.

     Учні  і  вихованці,  які  інструктуються,  розписуються в  журналі, починаючи  з 9-го класу. 

     Вступний  інструктаж  проводиться  перед  початком  навчальних  занять на початку навчального року,  при  зарахуванні  або  оформленні  до  закладу  освіти  учня  особою,  на  яку  наказом  керівника  закладу  освіти  покладені  ці  обов’язки (вихователі,  класоводи).

     Програма  вступного  інструктажу  розробляється  в  закладі  освіти  на  основі  орієнтовного  переліку  питань  вступного  інструктажу.  Програма  та  порядок  його  проведення  затверджується  наказом  керівника  закладу  освіти.

-на  початку  заняття  в  кожному  класі,  спортзалі,  майстерні,  де навчальний  процес  пов’язаний  із  застосуванням  небезпечних  факторів;

-у  гуртках,  перед  уроками  трудового  навчання,  фізкультури,  спортивними  змаганнями; 

-при  проведенні заходів  за  межами  території  школи;

-перед  виконанням  кожного  навчального  завдання,  пов’язаного  з використанням  різних  механізмів,  інструментів,  матеріалів.

   Мета проведення первинного інструктажу - формування відповідального ставлення учнів до питань особистої безпеки та безпеки тих, хто оточує, свідоме розуміння необхідності захисту та збереження свого власного здоров'я, дотримання правил безпечної поведінки в умовах виникнення екстремальних ситуацій, у тому числі аварій, і уміння надати першу допомогу і самодопомогу у разі нещасних випадків.

Реєстрація такого інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті,класі.

    Перед початком вивчення навчальної теми, виконання завдання, пов'язаних з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо також проводиться первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності.

   Про проведення  первинного інструктажу в журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета в розділі змісту уроку, заняття робиться запис: "Інструктаж з БЖД". Учні, які інструктуються, не розписуються про такий інструктаж.

Позаплановий інструктаж з учнями проводиться у разі порушення ними вимог норм і правил, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж

тощо, при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних, практичних робіт тощо), у разі нещасних випадків за межами навчального закладу (екскурсії, подорожі тощо).

Реєстрація позапланового інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів. 

     Цільовий  інструктаж  проводиться  з  учнями  (вихованцями)  закладу  освіти  в разі   організації  позанавчальних  масових  заходів  (олімпіад,  екскурсій,  туристичних  походів,  спортивних  змагань)  та  під  час  проведення  громадських  робіт.

     Первинний,  позаплановий,  цільовий  інструктажі проводять  учителі,  вихователі,  керівники  гуртків,  тренери,  завідувачі  кабінетів  за  відповідними  інструкціями. 

              Журнал
    реєстрації вступного,  первинного, позапланового, цільового інструктажів  з  безпеки життєдіяльності учнів  

_________
(кабінет, клас)

Розпочато__ ______________ 201… р.

Закінчено __  _____________201… р.                                                     

 

N з/п

Прізвище, ім'я, по батькові особи, яку інструктують

Дата проведення інструктажу

Клас

Назва (вид) інструктажу, інструкції

Прізвище, ім'я, по батькові, посада особи, яка проводила інструктаж

Підпис особи, яка проводила інструктаж

Підпис особи*,
яку інструктують

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


* Учні розписуються у журналі інструктажу, починаючи з 9-го класу (14 років).

Журнал має бути прошнурований,пронумерований і завірений печаткою з підписом  директора. 

 

4    БЕЗПЕКА УЧНІВ ПІД ЧАС НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.

Відповідно до законодавства України, важливим завданням навчального закладу є збереження життя та здоров’я учнів під час організації навчально-виховного процесу. Головними документами можна назвати «Державні санітарні правила і норми по устаткуванню, утриманню загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу «(ДСанПІН 5.5.2.008-01), наказ Міністерства освіти і науки від 1.08.2001 року № 563 «Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти»,наказ Міністерства освіти і науки від 18.04.2006 року № 304 «Про затвердження Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України» та інші.

Особливу увагу слід приділити створенню умов, в яких будуть працювати і яку роботу будуть виконувати учні. Цей перелік визначений в Державних санітарних правилах і нормах: це й підбір меблів, фарбування стін і стелі, матеріалу, з якого зроблена підлога, — ні в якому разі її не можна робити з цементу та матеріалів, які не мають сертифіката на використання в навчальних закладах. Це стосується й покриття стін. Стелі дозволено фарбувати тільки в білий колір, стіни фарбуються в матові кольори, які не дають блиску. Якщо панелі виготовлені з деревини, їх слід обробити вогнезахисним складом. У класі мають стояти парти або столи щонайменше двох розмірів. Особливу увагу слід приділити кабінету комп’ютерної техніки: це єдиний кабінет у навчальному закладі, який повинен мати санітарно-технічний паспорт (зразок паспорта дається на сайті обласного інституту післядипломної педагогічної освіти).

Основні положення  про організацію навчально-виховного процесу.

 Усі навчальні приміщення повинні мати природне освітлення. Світло повинно падати зліва (крім майстерень трудового навчання), бути рівномірним і не створювати блиску. Забороняється розміщення на підвіконнях високих кімнатних квітів. Дошка повинна мати матову поверхню. Рівень штучного освітлення навчальних приміщень шкіл при використанні ламп розжарювання  150 лк і 300 лк для люмінесцентних ламп. Усі світильники повинні мати матові екрани та позитивні висновки санітарно-гігієнічної експертизи .Світильники миються не рідше одного разу на три місяці, вікна — один раз на півріччя.

Температурний режим повинно підтримувати в межах: класи-кабінети — 17–20 градусів, у майстернях з обробки металу та дерева 16–18, у спортивному залі 15–17, роздягальнях при спортивному залі — 19–23, в актовому залі — 17–20, бібліотеці — 16–18, рекреаціях — 16–18, туалетах — 17–21, відносна вологість повітря у приміщеннях — 40–60 %. Провітрювання в навчальних приміщеннях здійснюється на перервах, а в рекреаціях — під час уроку.

Меблі слід добирати відповідно до зросту дітей. Заборонено використання замість стільців лав і табуретів. Для учнів недопустима поза, при якій відстань від поверхні парти до очей учня менше 30 см. Для профілактики порушень постави учнів не менше двох разів на рік пересаджують із першого на третій ряд без порушення відповідності групи меблів та врахування гостроти зору та слуху. Парти (столи) повинні бути тільки стандартними, погодженими з МОЗ України.

Максимальна маса вантажу для підняття школярами: 11–12 років до 4 кг, 13–14 років — до 5 кг, 15 років: хлопчики — 12 кг, дівчатка — 6,0 кг, 16 років — відповідно 14 і 7 кг, 17 років — 16,0 і 8 кг.

        При складанні розкладу уроків необхідно враховувати динаміку розумової працездатності учнів протягом дня та тижня: найбільш складні предмети вивчаються на 2–4-х уроках і з вівторка по четвер. Заборонено проведення контрольних робіт, вивчення складних тем на першому та останньому уроках, по понеділках та п’ятницях.

Тривалість перерв між уроками для учнів першого класу повинна бути не менше 15 хвилин, для всіх інших класів — 10 хвилин; великої перерви (після 2-го уроку) — 30 хвилин. Замість однієї великої перерви можна після 2-го та 3-го уроків влаштовувати 20-ти хвилинні перерви.

Для профілактики стомлюваності, порушення постави, зору учнів початкових класів на уроках письма, мови, читання, математики тощо необхідно через 15 хвилин уроку проводити фізкультхвилинки та гімнастику для очей.У 2–4-х класах домашні завдання не рекомендується задавати на вихідні та святкові дні. У першому класі домашнє завдання не задається.

Початок занять у загальноосвітніх навчальних закладах повинен бути не раніше 8-ї години; при двозмінному режимі навчання початок занять у другу зміну організовується не пізніше 14-ї години, закінчення — не пізніше 19-ої, 20-ої години.

При використанні комп’ютерної техніки на уроках безперервна тривалість занять безпосередньо з відеодисплейним терміналом і проведення профілактичних заходів повинні відповідати вимогам ДСанПіН 5.5.6.008–98 «Улаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах».

Після занять із відеодисплейними терміналами необхідно проводити гімнастику для очей, яка виконується на робочому місті. Порушення вимог цього документа веде до складних порушень психічного та фізичного здоров’я учнів!

При зниженні температури повітря до мінус 20 °С при швидкості руху повітря більше 5 м/с та при підвищенні вологості вище 80 % для учнів початкових класів і при температурі мінус 24 °С — для учнів 5–12-х класів, а також при надзвичайних ситуаціях органи місцевої виконавчої влади приймають рішення про тимчасове припинення навчання учнів.

Самообслуговування учнів повинно організовуватись у відповідності з віком, статтю, фізичними особливостями та станом здоров’я дітей, базуючись на гігієнічних вимогах до охорони їх здоров’я. Робота із самообслуговування повинна проводитися за участю вчителів, класних керівників і медичних працівників. У процесі самообслуговування учні можуть виконувати прибирання класів, кабінетів, лабораторій:

• наприкінці кожного дня (учні 5–12-х класів);

• генеральне прибирання кожного тижня і місяця (учні 9–12-х класів).

Тривалість самообслуговування для учнів 2–4-х класів у загальноосвітньому навчальному закладі не повинна перевищувати 1 години на тиждень, а для учнів 5–12-х класів — 2 години на тиждень. Роботу із самообслуговування необхідно проводити у спеціальному одязі (спецодягом учнів забезпечує школа). Миття підлоги дозволяється школярам з 10-річного віку з обов’язковим використанням швабри.Допускається участь учнів (чергові класи) у накриванні обідніх столів (при використанні санітарного одягу). Перебування учнів у виробничих приміщеннях харчоблоку забороняється.

Учні не допускаються до виконання робіт, що небезпечні для їхнього здоров’я та життя, створюють загрозу зараження інфекційними хворобами

  • робота з електроприладами;
  • робота зі значними фізичними навантаженнями;
  • миття вікон, очищення даху та проїжджих частин вулиць від снігу та льоду;
  • очищення освітлювальної арматури;
  • перенесення скла та виробів із нього;
  • прибирання санвузлів, умивальних кімнат, медичних і допоміжних приміщень, сходів, рекреаційних приміщень, майстерень, спортивних приміщень, актового залу, харчоблоку, роздаткової, буфету, обіднього залу;
  • винесення та вивезення відходів;
  • робота з хімічними речовинами (крім уроків хімії);

Учні 2–4-х класів можуть брати участь у прибиранні території школи, доглядати за квітами, учні 5–12-х класів — у генеральному та щодобовому поточному прибиранні ділянки (підмітати, очищувати від снігу, саджати дерева). Поточне прибирання майстерень проводить технічний персонал. Учні можуть прибирати пил на своїх робочих місцях за допомогою металевих і волосяних щіток.

Повну версію методичних рекомендацій можна отримати одним архівом (Просто натисни і скачай)

Категорія: Мої статті | Додав: Oksana (29.05.2014) | Автор: Назарова О.І. E W
Переглядів: 6246 | Коментарі: 11 | Теги: Обжд для початкової ланки | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Наш час
Ми у світі
Пошук
Педпреса
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024Створити безкоштовний сайт на uCoz